niedziela, 21 marca 2021

Światowy Dzień Poezji 2021 r.

 


21 marca -   pierwszy dzień kalendarzowej wiosny to także święto poezji ustanowione przez UNESCO w 1999 roku. Główne uroczystości tego święta odbywają się w Paryżu. Hucznie świętuje się też Dzień Poezji w Grecji - w Delfach i Atenach, a także w Hiszpanii.

Celem tego dnia jest promocja czytania, pisania, publikowania i nauczania poezji na całym świecie. UNESCO zadeklarowało, że ten dzień ma „dać nowy impuls, aby docenić poezję oraz poprzeć krajowe, regionalne i międzynarodowe ruchy poetyckie".

Poezja jest dla każdego, od malucha do seniora. Nie ma znaczenie wykształcenie, pochodzenie czy status materialny. Wystarczy trochę ciszy, otwarcie swego serca i umysłu, wyjście poza schemat.

Dzięki poezji w trudnych czasach – takich jak teraz mamy – życie może stać się znośniejsze. Spróbujcie tego lekarstwa!

 

Zajrzyjcie do tomiku ulubionego poety, a jeśli takiego nie macie to przejrzyjcie w Internecie strony z poezją (na przykład https://poezja.org). Może odnajdziecie swego poetę? Zapraszamy tez do naszej biblioteki, oczywiście wtedy gdy jesteśmy otwarci (śledźcie ogłoszenia).

 

Zachęcamy również do tworzenia własnej poezji. Czy to trudne?

Tak o tym pisała mój ulubiony poeta Władysław Broniewski.

 

O pisaniu wierszy

Musi być cier­pie­nie i mi­łość,
żeby na­pi­sać wiersz.
Moje miłe, moje miłe, moja miła,
ty wiesz:
to jest trud­niej niż dziec­ko uro­dzić w męce,
od ca­łe­go świa­ta się od­gro­dzić
i ser­ce mieć w ręce,
żeby wy­ci­snąć z nie­go tę kro­plę go­ry­czy,
któ­rą czu­ję...
Śpij, moja miła, ni­cze­go so­bie nie ży­czę,
ni­cze­go nie po­trze­bu­ję.

 

Źródło:

Wikipedia

https://instytutksiazki.pl/aktualnosci,2,swiatowy-dzien-poezji,2993.html

https://poezja.org

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz