czwartek, 20 maja 2021

Dzieci w mediach społecznościowych

 


    Wirtualna rzeczywistość stała się nieodłącznym elementem naszego życia- jest zarówno miejscem pracy, nauki jak i rozrywki.

    Media społecznościowe od dłuższego już czasu towarzyszą nam niemal na każdym kroku i dla wielu osób są ważną częścią ich codzienności- pomagają utrzymywać kontakt z rodziną i znajomymi, pozwalają na odświeżenie dawnych przyjaźni, a także na poznanie nowych osób. Ważnym elementem jest też możliwość dzielenia się swoimi pasjami i talentami. Możemy publikować zdjęcia swojego rękodzieła, wiersze, opowiadania, nagrania itp. Wiele serwisów nastawionych jest na dodawanie fotografii- najpopularniejszym portalem tego typu jest aktualnie Instagram, gdzie zdjęcia może opublikować każda zarejestrowana osoba. Są to zarówno osoby prywatne, jak i te bardziej rozpoznawalne- w tym również pisarze, politycy, sportowcy, aktorzy i aktorki czy gwiazdy muzyki. Podobnym medium jest także serwis YouTube- tu jednak można znaleźć głównie filmy; publikują sami twórcy (twórcą może być każdy zarejestrowany użytkownik) lub po prostu udostępniają treści innych- np. teledyski, fragmenty koncertów, odcinki seriali itp.
    Warto zauważyć, że portale społecznościowe dają tym samym możliwość na śledzenie poczynań idoli, komentowanie ich twórczości, podejmowanie dyskusji czy nawet poznania ich z bardziej prywatnej strony.
  Poza tymi oczywistymi interakcjami trzeba wspomnieć, że portale społecznościowe umożliwiają również reklamowanie produktów i usług (można założyć profil firmowy) a także dokonywanie szybkich transakcji kupna i sprzedaży (w ramach grup tematycznych, gdzie użytkownicy dodają ogłoszenia prywatne).

Co to jest portal społecznościowy?

    Różnorodność serwisów społecznościowych dostępnych aktualnie w internecie uniemożliwia stworzenie jednej definicji- ta zawarta w Słowniku Języka Polskiego PWN, brzmi:

serwis, portal społecznościowy «serwis internetowy współtworzony przez społeczność internautów o podobnych zainteresowaniach, który umożliwia kontakt z przyjaciółmi i dzielenie się informacjami, zainteresowaniami itp.»

    Można jednak wyszczególnić pewne cechy wspólne dla wszystkich portali:
-opierają się na aplikacjach internetowych:
-siłą napędową portali są treści tworzone przez użytkowników:
-użytkownicy tworzą własne profile:
-usługi społecznościowe ułatwiają rozwój internetowych sieci społecznych poprzez łączenie profilu użytkownika z innymi osobami lub podmiotami o podobnych zainteresowaniach lub w jakimś stopniu z nim powiązanymi [https://pl.wikipedia.org/wiki/Serwis_społecznościowy (dostęp 22.04.2021)]

Kto może założyć konto na portalu społecznościowym?

Korzystanie ze zdecydowanej większości portali społecznościowych jest darmowe, a konto na nich może założyć praktycznie każdy, kto posiada połączenie z internetem. Ale czy na pewno?

Czy założenie konta na portalu społecznościowym ma jakieś konotacje prawne?

    Utworzenie konta w serwisie internetowym w świetle prawa jest równoznaczne z zawarciem umowy. Zawieranie umowy jest czynnością prawną- podobnie jak wyrażanie różnych zgód, np. tych dotyczących przetwarzania danych w celach marketingowych czy otrzymywania newslettera. Zasady podejmowania tych czynności są regulowane przez przepisy kodeksu cywilnego, a możliwość ich dokonywania jest różna w zależności od wieku.

W jakim wieku dziecko zgodnie z prawem może zawrzeć umowę?

    Osoba pełnoletnia- może dokonywać wszystkich (legalnych) czynności prawnych, o ile nie została całkowicie lub częściowo ubezwłasnowolniona. Dziecko do 13. roku życia nie może podpisywać żadnej umowy, w przeciwnym wypadku nie dojdzie do jej ważnego i skutecznego zawarcia. Małoletni, który ukończył 13 lat, może samodzielnie zaciągać zobowiązania w drobnych bieżących sprawach życia codziennego- w pozostałych musi uzyskać zezwolenie swoich przedstawicieli ustawowych [Art. 10.-20. k.c.].

W jakim wieku dziecko może założyć konto na portalu społecznościowym?

    Biorąc pod uwagę, że większość serwisów wymaga wyrażenia zgody odnośnie przetwarzania danych osobowych, to należałoby sięgnąć do zapisów RODO [Art. 8 RODO], gdzie czytamy, że taką zgodę może wyrazić osoba, która ukończyła 16 lat.
Dokładniej na ten temat wypowiedział się radca prawny, Bartosz Mysiak, wyszczególniając odpowiednio jakie warunki powinny być spełnione dla konkretnych grup wiekowych:

Osoby, które ukończyły 16 rok życia mogą samodzielnie zakładać konta w serwisach internetowych i portalach społecznościowych (o ile są bezpłatne lub za niewielkim wynagrodzeniem, są nieskomplikowane pod względem prawnym i nie generują poważnych lub długoterminowych zobowiązań),
Osoby pomiędzy 13 i 16 rokiem życia mogą założyć konto w serwisach internetowych i portalach społecznościowych (na takich warunkach jak dzieci starsze), jeżeli:
- założenie konta zostanie potwierdzone przez rodzica lub opiekuna,
-portal/serwis zaoferuję „dziecięcą” wersję konta, w której nie będzie możliwe m.in. profilowanie użytkownika lub przetwarzanie jego danych w celach marketingowych czy analitycznych (bez względu na udzielone przez użytkownika zgody),
Osoby poniżej 13- go roku życia nie mają prawa założyć konta w serwisie społecznościowym [B. Mysiak, W jakim wieku dzieci mogą legalnie korzystać z mediów społecznościowych i innych usług w sieci?


Czy serwisy społecznościowe nakładają jakieś ograniczenia wiekowe dla swoich użytkowników?

    Podczas zakładania nowego konta prywatnego na takich platformach jak Facebook, Instagram, Tik- Tok, YouTube czy Snapchat, musimy zaakceptować regulamin serwisu, który w swojej strukturze zawiera m.in. informacje dotyczące ograniczeń wiekowych.



Czy ograniczenia wiekowe nakładane przez poszczególne serwisy są w jakikolwiek sposób weryfikowalne?

    Sytuacje, w których z serwisów społecznościowych korzystają dzieci w wieku poniżej limitów ustanowionych przez przepisy prawa jaki i same regulaminy serwisów i portali, są bardzo częste. Na korzystanie z zasobów serwisu przez osobę niepełnoletnią powinna być wymagana zgoda rodzica, ale wiarygodne i dające się w pełni zweryfikować sposoby udzielenia zgody przez rodzica (np. wskazanie numeru rachunku bankowego, karty kredytowej, danych z dowodu osobistego) zniechęcają do korzystania z usługi i wywołują kontrowersje np. dotyczące bezpieczeństwa danych. Inne metody (np. zgoda rodzica wysłana za pomocą innego konta w serwisie, autoryzacja maila) są do obejścia przez dziecko, a co za tym idzie- nie są wiarygodne.


Najpopularniejsze serwisy społecznościowe (
Instagram, YouTube) aby pomóc rodzicom w kontrolowaniu treści oglądanych przez dzieci, wprowadziły specjalne ustawienia (np. filtrowanie treści ze względu na wiek właściciela konta, zachęcanie osób poniżej 18- go roku życia do ustawiania swoich kont jako prywatne, ograniczenie wymieniania wiadomości prywatnych z osobami spoza grona znajomych itp.)




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz