Wirtualna rzeczywistość stała się nieodłącznym elementem naszego życia- jest zarówno miejscem pracy, nauki jak i rozrywki.
Media
społecznościowe od dłuższego już czasu towarzyszą nam niemal na
każdym kroku i dla wielu osób są ważną częścią ich
codzienności- pomagają utrzymywać kontakt z rodziną i znajomymi,
pozwalają na odświeżenie dawnych przyjaźni, a także na poznanie
nowych osób. Ważnym elementem jest też możliwość dzielenia się swoimi pasjami i talentami. Możemy publikować zdjęcia swojego
rękodzieła, wiersze, opowiadania, nagrania itp. Wiele serwisów
nastawionych jest na dodawanie fotografii- najpopularniejszym
portalem tego typu jest aktualnie Instagram,
gdzie zdjęcia może opublikować każda zarejestrowana osoba. Są to
zarówno osoby prywatne, jak i te bardziej rozpoznawalne- w tym
również pisarze, politycy, sportowcy, aktorzy i aktorki czy
gwiazdy muzyki. Podobnym medium jest także serwis YouTube-
tu jednak można znaleźć głównie filmy; publikują sami twórcy
(twórcą może być każdy zarejestrowany użytkownik) lub po prostu
udostępniają treści innych- np. teledyski, fragmenty koncertów,
odcinki seriali itp.
Warto zauważyć, że portale społecznościowe
dają tym samym możliwość na śledzenie poczynań idoli,
komentowanie ich twórczości, podejmowanie dyskusji czy nawet
poznania ich z bardziej prywatnej strony.
Poza tymi oczywistymi
interakcjami trzeba wspomnieć, że portale społecznościowe
umożliwiają również reklamowanie produktów i usług (można
założyć profil firmowy) a także dokonywanie szybkich transakcji
kupna i sprzedaży (w ramach grup tematycznych, gdzie użytkownicy
dodają ogłoszenia prywatne).
Co
to jest portal społecznościowy?
Różnorodność
serwisów społecznościowych dostępnych aktualnie w internecie
uniemożliwia stworzenie jednej definicji- ta zawarta w Słowniku
Języka Polskiego PWN, brzmi:
serwis,
portal społecznościowy «serwis
internetowy współtworzony przez społeczność internautów o
podobnych zainteresowaniach, który umożliwia kontakt z przyjaciółmi
i dzielenie się informacjami, zainteresowaniami itp.»
Można
jednak wyszczególnić pewne cechy wspólne dla wszystkich
portali:
-opierają się na aplikacjach internetowych:
-siłą
napędową portali są treści tworzone przez
użytkowników:
-użytkownicy tworzą własne profile:
-usługi
społecznościowe ułatwiają rozwój internetowych sieci społecznych
poprzez łączenie profilu użytkownika z innymi osobami lub
podmiotami o podobnych zainteresowaniach lub w jakimś stopniu z nim
powiązanymi [https://pl.wikipedia.org/wiki/Serwis_społecznościowy
(dostęp 22.04.2021)]
Kto
może założyć konto na portalu społecznościowym?
Korzystanie
ze zdecydowanej większości portali społecznościowych jest
darmowe, a konto na nich może założyć praktycznie każdy, kto
posiada połączenie z internetem. Ale czy na pewno?
Czy
założenie konta na portalu społecznościowym ma jakieś konotacje
prawne?
Utworzenie
konta w serwisie internetowym w świetle prawa jest równoznaczne z
zawarciem umowy. Zawieranie umowy jest czynnością prawną- podobnie
jak wyrażanie różnych zgód, np. tych dotyczących przetwarzania
danych w celach marketingowych czy otrzymywania newslettera. Zasady
podejmowania tych czynności są regulowane przez przepisy kodeksu
cywilnego, a możliwość ich dokonywania jest różna w zależności
od wieku.
W
jakim wieku dziecko zgodnie z prawem może zawrzeć umowę?
Osoba
pełnoletnia- może dokonywać wszystkich (legalnych) czynności
prawnych, o ile nie została całkowicie lub częściowo
ubezwłasnowolniona. Dziecko do 13. roku życia nie może
podpisywać żadnej umowy, w przeciwnym wypadku nie dojdzie do jej
ważnego i skutecznego zawarcia. Małoletni, który ukończył 13
lat, może samodzielnie zaciągać zobowiązania w drobnych
bieżących sprawach życia codziennego- w pozostałych musi uzyskać
zezwolenie swoich przedstawicieli ustawowych [Art. 10.-20. k.c.].
W
jakim wieku dziecko może założyć konto na portalu
społecznościowym?
Biorąc pod uwagę, że większość
serwisów wymaga wyrażenia zgody odnośnie przetwarzania danych
osobowych, to należałoby sięgnąć do zapisów RODO [Art. 8 RODO],
gdzie czytamy, że taką zgodę może wyrazić osoba, która
ukończyła 16 lat.
Dokładniej na ten temat wypowiedział się
radca prawny, Bartosz Mysiak, wyszczególniając odpowiednio jakie
warunki powinny być spełnione dla konkretnych grup
wiekowych:
Osoby, które ukończyły 16 rok życia mogą
samodzielnie zakładać konta w serwisach internetowych i portalach
społecznościowych (o ile są bezpłatne lub za niewielkim
wynagrodzeniem, są nieskomplikowane pod względem prawnym i nie
generują poważnych lub długoterminowych zobowiązań),
Osoby
pomiędzy 13 i 16 rokiem życia mogą założyć konto w
serwisach internetowych i portalach społecznościowych (na takich
warunkach jak dzieci starsze), jeżeli:
- założenie konta
zostanie potwierdzone przez rodzica lub opiekuna,
-portal/serwis zaoferuję „dziecięcą” wersję konta, w której
nie będzie możliwe m.in. profilowanie użytkownika lub
przetwarzanie jego danych w celach marketingowych czy analitycznych
(bez względu na udzielone przez użytkownika zgody),
Osoby
poniżej 13- go roku życia nie mają prawa założyć konta w
serwisie społecznościowym [B. Mysiak, W jakim wieku dzieci mogą
legalnie korzystać z mediów społecznościowych i innych usług w
sieci?
Czy
serwisy społecznościowe nakładają jakieś ograniczenia wiekowe
dla swoich użytkowników?
Podczas zakładania nowego
konta prywatnego na takich platformach jak Facebook,
Instagram, Tik- Tok, YouTube czy Snapchat,
musimy zaakceptować regulamin serwisu, który w swojej strukturze
zawiera m.in. informacje dotyczące ograniczeń wiekowych.
[https://www.internetmatters.org/pl/resources/what-age-can-my-child-start-social-networking/ (dostęp 22.04.2021)]
Czy ograniczenia wiekowe
nakładane przez poszczególne serwisy są w jakikolwiek sposób
weryfikowalne?
Sytuacje,
w których z serwisów społecznościowych korzystają dzieci
w wieku poniżej limitów ustanowionych przez przepisy prawa jaki i
same regulaminy serwisów i portali, są bardzo częste. Na
korzystanie z zasobów serwisu przez osobę niepełnoletnią powinna
być wymagana zgoda rodzica, ale wiarygodne i dające się w pełni
zweryfikować sposoby udzielenia zgody przez rodzica (np. wskazanie
numeru rachunku bankowego, karty kredytowej, danych z dowodu
osobistego) zniechęcają do korzystania z usługi i wywołują
kontrowersje np. dotyczące bezpieczeństwa danych. Inne metody (np.
zgoda rodzica wysłana za pomocą innego konta w serwisie,
autoryzacja maila) są do obejścia przez dziecko, a co za tym idzie-
nie są wiarygodne.
Najpopularniejsze serwisy społecznościowe (Instagram, YouTube) aby pomóc rodzicom w kontrolowaniu treści oglądanych przez dzieci, wprowadziły specjalne ustawienia (np. filtrowanie treści ze względu na wiek właściciela konta, zachęcanie osób poniżej 18- go roku życia do ustawiania swoich kont jako prywatne, ograniczenie wymieniania wiadomości prywatnych z osobami spoza grona znajomych itp.)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz