Sienkiewicz i kobiety
Zapraszamy do obejrzenia naszej ekspozycji dostępnej w Filii nr 7!
Fragment książki Ciało Sienkiewicza Ryszarda Koziołka:

Ten ostatni
warunek jest niezbędny dla zrozumienia historiozoficznej fantazji
wpisanej w fabuły romansów Trylogii. Istotą walk opisanych w cyklu
historycznym nie jest bowiem zwycięstwo, ale ofiara – odpowiednio
– indywidualna i zbiorowa. Każda z centralnych fabularnie bitew Trylogii (Zbaraż,
Częstochowa, Kamieniec) to obrona, która nie kończy się spektakularnym
zwycięstwem, a w ostatniej części jest przegraną. Ten model fabuły
militarnej przechodzi na poziom wątków miłosnych.
Żaden z głównych
bohaterów nie ratuje ukochanej kobiety sam. Robią to za niego
przyjaciele (Ogniem i mieczem), dzieje się tak przez przypadek (Potop), kobieta wyzwala się sama (Pan Wołodyjowski); podobnie toczy się akcja w Quo vadis (Ursus)
i w Krzyżakach, i dalej, aż do ostatnich utworów – w powieści Na polu
chwały Anulę ratuje nie Jacek, ale Wilczopolski, któremu pomaga leśniczy
Pągowskiego, a potem jeszcze stary Cyprianowicz. Nawet na wpół dzicy
bracia Bukojemscy zastępują Jacka, a panna ufa im mimo ich prostactwa,
bo „nie umiała sobie nawet wyobrazić, jak ktokolwiek mógł ich się nie
bać”.

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz